bilar -- Renault R8 Gordini
Med hjälp av motorgeniet Amedée Gordini byggdes dessutom mer extrema varianter
av R8: an. Den första utav dessa, kallad R8 Gordini, lanserades 1965. Den hade
en 1108cc-motor precis som R8 Major, men effekten var nu 95 hk SAE (vid 6500
varv/min), vilket är mycket imponerande för en 1100cc-motor tillverkad för
nästan 40 år sedan! Den stora effektskillnaden åstadkoms med en omkonstruerad
topp, med snedställda ventiler och två axlar för vipparmarna, och sfäriska
förbränningsrum med 50 grader mellan ventilerna. Motorn hade också vassare kam
och två Solex dubbelförgasare, samt oljekylare. Gordinin hade också en mer
avancerad bakvagnsupphängning med bl.a. dubbla stötdämpare på varje sida och
servoassisterade skivbromsar. Det eliminerade överstyrningen och gjorde bilen
neutralstyrd, i vissa situationer till och med svagt understyrd.
Modellen levererades i "franskt blått" med 2 vita band över motorhuv, tak och
bagagehuv. Interiören var annorlunda med sportratt och en mer påkostad
instrumentpanel. Panelen hade runda instrument i form av hastighetsmätare,
varvräknare, oljetrycksmätare, temperatur- och bränslemätare, samt kontrollampa
för laddning, extra uttag för kartläsarlampor, kurvhandtag m.m.
1967 hade effekten ökats ännu mer; till 110 hk SAE, i en motor borrad till
1255cc med två Weber dubbelförgasare istället för de tidigare Solex-förgasarna.
Från 1967 hade R8 Gordini dessutom 5-växlad helsynkroniserad växellåda, och
toppfarten var imponerande 185 km/h! Exteriört skilde sig de två
Gordinimodellerna åt främst genom att den senare varianten hade en annorlunda
front med fyra strålkastare med jodlampor.
R8 Gordini blev Renaults trumfkort inom bilsport under 1960-talet.
Första |
Föregående bild |
Nästa bild |
Sista | Miniatyrer