bilar -- ¨Hundkoja Mannen bakom Mini var konstruktören Alec
Issigonis. Hans mål var att bilens volym skulle till minst 80% nyttjas av de
åkande och deras bagage.
BMC Mini är framhjulsdriven och har mycket små fälgar; diametern är endast 10
tum. Den var revolutionerande på sin tid med smarta lösningar, bland annat en
tvärställd motor som sparade stort utrymme. Mini hade individuell
hjulupphängning på alla hjul, och detta i kombination med låg tyngdpunkt
resulterade i goda vägegenskaper. I tävlingar vann ofta Mini över betydligt
större och motorstarkare bilar.
Bilen försågs i prototypstadiet med 950 cm³ motor, men ansågs för snabb, så
motorn minskades till 848 cm³, samtidigt som karossen breddades 5 cm.
Tjatet på starkare motor i Austin Seven och Morris Mini-Minor satte igång i
samma ögonblick som modellen premiärvisades på sensommaren 1959. Det var tydligt
att vägegenskaperna vida överträffade den lilla 850-motorn på 34 hk. En sportbil
i miniformat! Tävlingsföraren och racerbilskonstruktören John Cooper var en av
dem som tidigt insåg Minins potential och hade snart skrämt upp en Hundkoja med
enlitersmotor och dubbla förgasare. Den visade han upp för BMC som beslutade att
bygga 1 000 stycken – som tack för idén och rätten att använda hans namn skulle
John Cooper få två pund per bil. Den första Coopern kom 1961 och hade en
långslagigare version av 848-kubikaren, nu på 997 kubik och 55 hk. Succén blev
massiv och snart hade man passerat de där 1 000 bilarna.
År 1963 kom nästa steg – Cooper S med 1071 kubik och 70 hk – svindlande mycket i
den lätta lilla bilen. Rally- och racingframgångarna stod som spön i backen och
bilen blev snabbt en legend.
Modellen utvecklades kontinuerligt med nya utföranden och nya motoralternativ.
Cooper försvann 1969 och Cooper S levde till 1971 då British Leyland tröttnat på
att betala royalties till John Cooper. Då hade mer än 100 000 Cooper-kojor
tillverkats.
De allra flesta bilarna slets ut på ett tidigt stadium, både i
tävlingssammanhang och i vanlig trafik. Och bakom ratten är det lätt att förstå
varför – få bilar inbjuder så till hårdkörning som en Cooper eller Cooper S.
Första |
Föregående bild |
Nästa bild |
Sista | Miniatyrer