Krångede Döviken                          Bilen?                             Tjorven                     

                                                                                                                                                             

                         

 

 

 

Plastkarossen var uppbyggd av ca 30 olika detaljer som limmades och nitades ihop. Karossen är i sig rostfri, men på vissa ställen finns ingjutna förstärkningsrör, dessa har på gamla Tjorvenfynd börjat rosta och svälla och orsakar sprickbildning och skador.

 

Motorn kom från Daf 44 två-cylindrig på 844 cm3 effekt 40 hk och luftkyld. Den gav Tjorven en toppfart på ca 100 km/tim. Gick lika fort bakåt.

Transmissionen Daf-Variomatic. Variomatic ger en automatisk steglös variabel utväxling. Samma teknik återfanns senare i Volvo 66 och de tidiga Volvo 343. Tekniken är i dag mera känd under namnet ”Remjohan”.

 

Den produktionsfärdiga Tjorven med beteckningen. KVD 440 KV står för Kalmar Verkstad
D 44 för Daf 44 och 0 står för "Noll passagerare" utöver föraren.

 

Ohyggligt kall första vintern, sedan utrustades alla bilar med Eberspräscher. Det blev varmare men fruktansvärt rökigt.

 

Hem

 

 

         


För villabrevbärning fanns redan 1959 föreskrifter, som säger, att posten skall lämnas i postlåda vid grinden eller tomtgränsen.
Det fanns många undantag från denna regel, kanske främst i äldre bebyggelse och det var inte många brevlådor som kunde nås från bilens sidoruta.
De villakvarter som kom att omfattas av testtrafiken fick ett vänligt brev i sin låda med anvisningar om hur postlådan skulle placeras, Posten erbjöd också nya lådor för 12:- st och stolpe för 13:- Med brevet följde en bild som visade hur lådan skulle placeras.
Testtrafiken föll väl ut, bilen var liten, smidig och kul att köra, men motorn uppfattades för svag, speciellt i backiga kvarter.
Efter utvärdering och konstruktionsändringar beställde Posten under våren 1967 1000 bilar.
Nu hade bilen fått en ny modell med kaross i glasfiberarmerad plast, ritad av Rune Monö.
Karossen var monterad på en svetsad och galvaniserad lådbalkram.
Personal utbildades i arbetsmarknadsverkets regi med hjälp av bland andra plastbåttillverkaren Fabola i Ronneby. Tillverkningen av Tjorven startade under 1968, och den 21 juni levererades den första bilen med chassinummer 50001, till Poststyrelsen. Ca 70 bilar levererades under 1968.

                                                                     

 


 

 

 

   

 

       

 
 

Copyright 2017 krangede.nu All Rights Reserved.